• Szukaj

Ratunku, wakacje – czyli jak szybko poprawić figurę, kiedy lato blisko?

Zaczyna się. Zrobiło się ciepło, z szafy wyciągnęło się letnie sukienki i krótkie spodenki, a bardzo duża liczba osób zastanawia się, jak szybko schudnąć do wakacji.  W takim wypadku zdesperowani sięgają po diety-cud, głodówki i wyczerpujące ćwiczenia, podczas gdy rozwiązanie jest dużo prostsze i bardziej przyjemne.
To jak poprawić błyskawicznie figurę do lata?

Zanim zaczniemy – nie jestem za sezonowym robieniem sylwetki. Uważam, że bycie fit polega na ciągłym i regularnym jedzeniu zdrowo i ćwiczeniu (oczywiście, jak wiecie, z odstępstwami). Odchudzanie i tycie w ciągu roku milion razy (bo przecież trzeba schudnąć przed wakacjami, przed weselem, przed imprezą, przed Sylwestrem…) nie jest zdrowe dla naszego ciała i może powodować problemy zdrowotne.
Nie zmienia to jednak faktu, że niektórym po prostu do tej pory się nie udawało, albo brakowało im motywacji, a teraz poczuli nagle, że przecież do wakacji trochę ponad miesiąc i z tego zastanawiają się, jak szybko schudnąć.

I dla nich – ten mini poradnik, jak to zrobić z głową i zdrowo, a jednocześnie – z efektami.

ILE JESTEM W STANIE SCHUDNĄĆ?

Przy zdrowym i racjonalnym odchudzaniu jesteś w stanie zrzucić 0,5-1 kg na tydzień. Jeśli więc zaczniesz jutro, do 1 lipca jesteś w stanie zrzucić nawet 6-7 kilogramów, a co za tym idzie – diametralnie zmienić swoją sylwetkę.

Ważna informacja dla wszystkich, którzy chcą jak najwięcej i jak najszybciej – to, że chudniesz dużo więcej na tydzień ani nie jest zdrowe, ani skuteczne. Najczęściej to nie tkanka tłuszczowa, a zgromadzona woda. Często też chudniemy wtedy z masy mięśniowej – więc tak, na wadze może i będzie mniej, ale sylwetka będzie wyglądała gorzej niż wcześniej. A chyba chodzi ci o sylwetkę, a nie o cyfrę na wadze, prawda?


Dlatego nie miejcie parcia na liczby na wadze, a raczej mierzcie obwody. O tym, dlaczego nie warto się ważyć, przeczytacie w moim wpisie tutaj: KLIK.

Druga uwaga: osoby, które mają dużą nadwagę, mogą na początku odchudzania mieć większe tempo spadku masy ciała. Jeżeli to trwa 2-3 tygodnie, to w porządku. Jeśli w dłuższym okresie ciągle chudniemy w zawrotnym tempie, należy skonsultować swoją dietę z dietetykiem oraz zrobić podstawowe badania.

ĆWICZENIA

To oczywiste – musisz mieć jakiś plan treningowy.  Dużo ważniejsza od typu treningu jest jego regularność. Starajmy się ćwiczyć często: 3-4 razy w tygodniu, jednak nie więcej, niż 6 razy. 

Wybierajmy ćwiczenia o zmiennej intensywności, które są jak najbardziej urozmaicone – dzięki temu jesteśmy w stanie osiągnąć lepsze efekty, niż po prostu robiąc 100 brzuszków dziennie.

Tutaj darmowe plany treningowe, które są dostępne na blogu:

Możesz też spróbować programu Przemiana (po kliknięciu więcej informacji):

JEDZENIE

Ponieważ to szybka akcja i ma być last minute, podam Ci kilka zasad, które powinny spowodować efekty:

  • zmień proporcje na swoim talerzu. Niech warzywa stanowią połowę talerza. Jedną ćwiartkę niech stanowią źródła węglowodanów (brązowy makaron, ryż; żytni lub razowy chleb; ziemniaki (w ilości 2-4 średnich); kasze: jaglana, gryczana, kuskus, bulgur, quinoa – jedna porcja to pół woreczka), drugą ćwiartkę – źródła białka (jajka, chudy drób, wołowina, warzywa strączkowe, nabiał – jeśli nie masz nietolerancji;)
  • od dzisiaj jeśli coś smażysz, to na maśle klarowanym lub małej ilości oleju rzepakowego (albo na innym zdrowym tłuszczu). Nie zalewamy całej patelni; wystarczy 1-1,5 łyżki oleju lub masła klarowanego. Najlepiej jest jednak potrawy grillować, piec, gotować na parze.
    muffini
  • pijesz wodę – i nie ma wymówek. Najlepiej ok. 8 szklanek dziennie. Rano i wieczorem – szklanka ciepłej wody z cytryną. Pozostałe 6 szklanek w ciągu dnia pijesz wolno, małymi łyczkami, ale często.
  • na czas akcji last minute ograniczasz słodycze do trzech posiłków słodkich do 250 kalorii na tydzień.
  • na czas akcji last minute dobrze byłoby, gdybyś ograniczył alkohol do jednego wypadu raz na 2 tygodnie. Nie pijemy kolorowych drinków i nie popijamy ciężkich alkoholi sokami i napojami – mają dużo cukru i kalorii.
  • nieważne, ile posiłków zjadasz, ważne, żeby były jedzone w miarę regularnie. Ostatni posiłek – 2 godziny przed snem;
    20160521_174727
  • korzystaj z sezonowych warzyw i owoców – są tanie i dobre;
  • nie ograniczaj za bardzo jedzenia – spowoduje efekt odwrotny do zamierzonego; na początku schudniesz, a potem czeka cię jojo.
  • wysypiaj się – 7 godzin to idealna liczba. Dlaczego należy spać przy odchudzaniu? O tym poczytasz tutaj.

LINKI, KTÓRE CI SIĘ PRZYDADZĄ:

Wszystkie informacje, które będą Ci także potrzebne przy odchudzaniu znajdziesz za darmo tu na blogu. Przeszukaj kategorie, na górze po prawej stronie masz także wyszukiwarkę – zapraszam do korzystania 🙂

I NAJWAŻNIEJSZE NA KONIEC

Wyluzuj i przestań zastanawiać się, jak szybko schudnąć – po prostu działaj! Nawet, jeśli masz tydzień – możesz stracić na wadze (a najbardziej będzie widać w lustrze!).

POWODZENIA!

Znajdziecie mnie na FACEBOOKU i INSTAGRAMIE.

Fotografia główna: Fotografia dla biznesu

 

Napisane przez
Marta Hennig

Jestem trenerką, absolwentką AWF we Wrocławiu i byłym sportowcem. Założyłam tego bloga, by udowodnić, że fit może być każdy - niezależnie od wieku i grubości portfela.

Zobacz wszystkie artykuły
Napisane przez Marta Hennig

Chcesz być fit?

MAM COŚ DLA CIEBIE!


Na moim kanale youtube znajdziesz treningi, zestawy ćwiczeń na konkretne partie ciała, zdrowe przepisy, pomysły na jadłospis na cały dzień, porady dotyczące bycia fit oraz wiele, wiele więcej!
I to wszystko za darmo!