5 żelaznych zasad zdrowej diety

Teraz na każdej stronie każdy inaczej mówi o zdrowym odżywianiu. Jedni zakazują glutenu, drudzy nabiału, następni deklarują, że tylko wegetarianizm jest jedynym rozsądnym wyjściem. W dobie coraz większej ilości sprzecznych informacji bardzo trudno jest się połapać i zorientować, które produkty powinniśmy spożywać, aby być zdrowym, a jakie zignorować. Przygotowałam więc dla was 5 żelaznych zasad zdrowej diety, które należy wprowadzić do swojego życia, jeśli chce się być zdrowym i mieć ładną figurę.

Zdaję sobie sprawę, że ogrom informacji w dzisiejszych czasach jest tak duży, że naprawdę łatwo mieć wątpliwości. Czy chleb jest niezdrowy? Czy to prawda, że jajka podwyższają cholesterol? Czy należy jeść do końca życia tylko sałatę i nasiona chia?

Pytań dużo, a odpowiedzi – zazwyczaj pogmatwane. Dlatego przed Wami 5 żelaznych zasad zdrowej diety, które są kluczowe, żeby zacząć dbać o swoje zdrowie i sylwetkę.

UROZMAICAJ

Jeden z podstawowych błędów większości ludzi, których znam? Całkowita monotonia posiłków. Codziennie jedzenie tych samych produktów lub nawet tych samych dań. Ludzie, tak nie można!zdrowy posiłek, porcja warzyw i kanapka z łososiem

Nasz organizm potrzebuje zróżnicowanych składników mineralnych, witamin i minerałów. Jedząc codziennie to samo, dostarczamy mu każdego dnia TE SAME witaminy i składniki, pomijając ciągle te, których nie ma w jedzonych przez nas daniach. Co z tego? Co się dzieje, kiedy jemy monotonnie?

  •  to prosta droga do poważnych niedoborów witamin i minerałów oraz schorzeń z nimi związanych;
  • to najłatwiejszy sposób do tego, by zniechęcić się do zdrowego jedzenia i obrzydzić sobie zdrowe produkty (jeżeli jesz twarożek siedem dni w tygodniu, to nic dziwnego, że potem nie możesz na niego patrzeć)

zdrowe porcje warzyw

  • niedobory z kolei skutkować mogą osłabieniem, brakiem energii i witalności oraz chorobami Jak urozmaicić dietę? Jeżeli gotujemy kaszę, połowę odstawmy na następny dzień i zjedzmy z innym dodatkiem – jeżeli jednego dnia jest ryba, niech drugiego będzie drób albo danie wegańskie.

soki tymbark

  • Jedzmy każdego dnia inne owoce i warzywa, a jeśli te nam wchodzą opornie – dodajmy porcję warzyw przez postawienie na soki 100 %, np. marki Tymbark, których porcja (szklanka 200 ml) pokryje część dziennego zapotrzebowania na warzywa i owoce (a co za tym idzie, na witaminy).

BŁONNIK TO TWÓJ PRZYJACIEL

Bardzo dużo ludzi cierpi na zaparcia. Ten problem można pokonać, dbając, by w naszej diecie pojawiło się więcej błonnika pokarmowego. Błonnik pęcznieje w żołądku, dając uczucie sytości, więc ogranicza nasz apetyt (w pozytywny sposób). W jelitach z kolei działa jak miotła – ponieważ nie jest trawiony, przepycha strawione pokarmy i zapobiega zaparciom i wzdęciom.

zdrowe śniadanie

Ważna informacja – przy dużym spożyciu błonnika, musimy dużo pić, by efekt nie był odwrotny.

Gdzie znajdziemy błonnik? Przede wszystkim w warzywach i owocach (ze skórką), a także w produktach pełnoziarnistych (pełnoziarnista mąka, razowy chleb, pełnoziarnisty makaron, brązowy ryż).

WARZYWA I OWOCE TO MUS (I JAK JEŚĆ ICH WIĘCEJ?)

Nie da się żyć zdrowo bez jedzenia warzyw i owoców. Można ćwiczyć do upadłego, jeść ciemny chleb, twarożek i łososia, ale jeśli nie dostarczamy naszemu ciału warzyw i owoców, to naprawdę nic to nie da.

zdrowe zakupy, dużo warzyw

Nowa piramida żywienia zaleca tworzenie posiłków tak, by warzywa stanowiły przynajmniej połowę tego, co jemy! Warzywa i owoce jemy w proporcjach odpowiednio 3/4 i 1/4 (czyli więcej warzyw i mniej owoców).

Warzywa i owoce to źródło witamin i minerałów, które zapewniają nam prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, ale nie tylko – wpływają też na nasz nastrój i witalność, a co za tym idzie, ich niedobór może powodować niechęć do ćwiczeń, a ich odpowiednia ilość – energię do treningu!marta hennig, soki tymbark

Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy lubują się w warzywnych i owocowych potrawach – zawsze można więc zamienić jedną porcję warzyw/owoców na szklankę soku 100 % Tymbark – to chyba najprostszy i wygodny sposób na uzupełnienie części zalecanej dawki witamin. Można go zabrać do szkoły, czy do pracy jako dodatek do drugiego śniadania.

Tymbark zapewni zastrzyk witamin, a te – energię i witalność. Co ważne, soki 100 % , jak sama nazwa mówi, to soki wyprodukowane w stu procentach z owoców.

dziewczyna i rower, sport Nie ma w nich dodanego cukru oraz żadnych dodatków – mogą więc spokojnie znaleźć miejsce w zdrowym jadłospisie i zastąpić porcję świeżych warzyw i owoców. Więcej o tym, czy soki są fit, przeczytacie w moim wpisie – soki, czy można je pić?

Warzywa i owoce można także uzupełnić przez robienie dań warzywnych, w których nie czuć warzyw – idealnym przykładem są placki z cukinii, w których nie czuć, że je się cukinię. 🙂

BEZ NAWADNIANIA SIĘ NIE UDA

Pamiętaj też, by nawadniać organizm, w sumie powinnaś dostarczyć około 1,5 litra płynów dziennie. Najważniejsze zasady: nie pijemy naraz, a w ciągu całego dnia, w wolnym tempie i małymi łyczkami – dzięki temu organizm je naprawdę wykorzysta, a płyn nie „przeleci” przez nas. 🙂

JEDZ Z ZEGARKIEM W RĘKU

Żartuję! To znaczy nie z zegarkiem – ale regularnie. Ważne, żeby posiłki, były spożywane w podobnych odstępach czasu i najlepiej w tych samych godzinach.

zegarek polar a300

Jedząc regularnie przyzwyczajamy ciało do tego, że nie musi odkładać niczego na czarną godzinę – bo przecież o 14, 17, 20 zawsze jest kolejny posiłek. Takie działanie przyspiesza metabolizm i pomaga w nieodkładaniu się nadmiernie tkanki tłuszczowej.

Jeżeli jemy zdrowo i odchudzamy się, regularność może przyspieszyć proces zrzucania zbędnych kilogramów.

placuszki z cukinii

Jeżeli zdarzyło się tak, że nie macie co jeść, bo nie wzięliście śniadania do pracy ani obiadu – dużo lepszym rozwiązaniem będzie wypicie soku 100 % niż zjedzenie batonika. Tymbark dostarczy Wam witamin, natomiast batonik wcale nie zabije głodu, a zagwarantuje nagły skok i opad cukru we krwi – a od tego prosta droga do napadu obżarstwa i chęci na słodkie.

Wpis powstał w ramach współpracy z marką Tymbark

KONKURS!

Razem z marką Tymbark mamy dla Was konkurs! Wystarczy, byście odpowiedzieli na pytanie: Jaki jest Twój zdrowy sposób na zachowanie witalności?

Odpowiedź może być w formie komentarza pod tym postem, lub w formie zdjęcia na instagramie (z hasztagiem #abckochaniazycia i #jestemcodzienniefit. Pamiętaj, aby zostawić swój adres e-mail – dzięki temu będę mogła powiadomić Cię o wygranej!

Pokażcie, ile macie energii lub w oryginalny sposób opiszcie witalność – to wszystko zależy od Was! Pokażcie swoją energię i wygrajcie zapasy soków Tymbark z energetycznymi powerbankami 🙂

Konkurs trwa do piątku, 13.05.2016 r. do godziny 22:00. Zwycięzców ogłoszę na instagramie i facebooku dnia 16.05.2016 r. o godzinie 18:00 !