• Szukaj
trening zalety kryzys w diecie
fot. Alicja Bodak

5 powodów, dla których powinieneś zacząć ćwiczyć (i które nie mają nic wspólnego z twoją figurą)

Rozumiem, dlaczego nie wszyscy pałają miłością do ćwiczeń. Często trzeba się spocić, zmusić do wysiłku, męczyć z zadyszką i jeszcze znaleźć w ogóle na to czas. Kiedy kusi serial i ciepła herbata, a dzień w pracy czy szkole był wybitnie męczący, trudno się zmusić do ruchu. Ale warto – i to wcale nie dlatego, że będziecie wyglądać lepiej w lustrze. Zobaczcie 5 niezwiązanych z wyglądem powodów, dla których warto ruszyć tyłek z fotela – bo uwierzcie mi, szczupła talia to jedynie mały procent tego, co możecie zyskać.

Bardzo wiele osób ćwiczy, bo chce utrzymać zgrabną sylwetkę (albo ją uzyskać). To w porządku: rozumiem, że takie działania mogą być sporą motywacją i nie ma w tym kompletnie nic złego. Warto jednak pomyśleć nad kolejnymi powodami, dla których warto się ruszać: a tych jest naprawdę sporo – zresztą sami zobaczcie.

Dlaczego warto ćwiczyć? Trening i jego zalety:

#1 To idealna forma na rozładowanie emocji

Stres, złość, smutek, radość – cokolwiek cię zjada i trapi, dawka ruchu na pewno pomoże.  Nie zmienia to jednak faktu, że ruch drastycznie wpływa na nasze samopoczucie – zarówno w przypadku stresu, ale także obniżonego nastroju, depresji czy złości. 

Należy jednak pamiętać, że:

  • jeśli jesteśmy przewlekle zestresowani, należy zrezygnować z intensywnych ćwiczeń i zamienić je na bardziej wyciszające, relaksujące treningi: joga, pilates, rozciąganie, wzmacnianie ciała 
  • jeśli męczy nas złość, to odwrotnie: dobrze sprawdzą się intensywne treningi, które dadzą nam popalić
  • jeśli martwimy się, potrzebujemy chwili dla siebie, to świetnie sprawdzi się bieganie (długie), joga czy inne formy, w których możemy nieco odpłynąć myślami.
  • jeśli mamy obniżony nastrój, smutek, to każda forma treningu będzie dobra!
trening zalety
Fot. Alicja Bodak

#2 Opóźniasz śmierć i chronisz się przed chorobliwą, kłopotliwą starością

Wiem, ostry nagłówek, ale nie da się ukryć, że prędzej czy później każdego z nas to czeka. Regularny ruch zdecydowanie pomoże ci opóźnić ten moment. Dodatkowo pamiętajmy, że siedzący tryb życia znacznie skraca długość naszego trybu życia jak i powoduje wiele chorób i schorzeń. Chociażby z tego powodu powinniśmy zadbać o dawkę ruchu – wiadomo, że 15 minut to nic w porównaniu z 8 godzinami siedzenia, ale zawsze to lepsze niż nic. Pamiętajcie, że lepiej przeciwdziałać niż leczyć! 

#3 Ćwiczenia sprawiają, że czujesz swoje ciało zupełnie inaczej

I nie, wcale nie chodzi o „endorfinki” czy radość, chociaż oczywiście poprawa nastroju jak najbardziej także jest zaletą treningów. Chodzi mi jednak o coś innego: jeśli ćwiczymy w miarę regularnie, to już po kilku treningach będziemy czuli się inaczej: bardziej zbici, sprawni, elastyczni, silni, żywi. Kiedy mam kilka dni przerwy, czuję się jak rozlazła kulka. Kiedy jednak utrzymuję regularność treningów, czuję się najsprawniejszą osobą na świecie 🙂 Naprawdę!

trening zalety
fot. Alicja Bodak

Poza tym z każdym treningiem lepiej poznajemy własny organizm, poprawia się nasze czucie mięśniowe i świadomość własnego ciała. Rośnie także nasza pewność siebie i przekłada się to na relacje z innymi. Nawet, jeśli nasza sylwetka ma niedoskonałości, które nam wadzą, uczucie po treningu – czucie mięśni, siły, sprawności czy nawet bolących części ciała – sprawia, że czujemy się dużo lepiej.
Zresztą, samo ciało jest inne – nawet nie chodzi o wygląd, a o własne samopoczucie, ale żeby się o tym przekonać, musicie sami spróbować.

#4 Masz lepszą pamięć i jesteś zdolniejszy

Regularna aktywność fizyczna zdecydowanie wpływa na zdrowie… ale także na twoją pamięć oraz umiejętność nauki. Osoby uprawiające sport (w każdym wymiarze) szybciej się uczą, więcej zapamiętują i lepiej im się myśli. Uważa się, że zależność pomiędzy polepszeniem pamięci i szybkością nauki a treningami jest powiązana z jednego powodu: hipokamp (część mózgu odpowiedzialna za pamięć) jest bardzo aktywna w trakcie ćwiczeń. W procesie starzenia się pojawiają się problemy w tym obszarze – stąd często problemy z pamięcią u osób starszych. Niektóre badania sugerują, że regularna aktywność fizyczna zmniejsza uszkodzenia hipokampu pojawiające się z wiekiem. 

#5 Trening wpływa na każdy aspekt twojego życia

Osoby ćwiczące regularne są lepiej zorganizowane, bardziej pewne siebie i bardziej skuteczne w osiąganiu swoich celów. Aktywność fizyczna ma też pozytywny wpływ na naszą seksualność (większe libido, lepsze doznania), sen (zmniejszenie problemów z zasypianiem) oraz relacje z innymi ludźmi (osoby ćwiczące mają lepsze nastawienie, są bardziej pozytywne i mniej kłótliwe, a to zdecydowanie sprzyja zarówno zawieraniu nowych znajomości, jak i umacnianiu tych, które już mamy).

trening zalety
fot. Alicja Bodak

SPRÓBUJ SAM

Świata nie zbawię, ale zachęcam do spojrzenia na trening nie tylko jako narzędzie do osiągnięcia „bikini body” i „ciała marzeń”, ale także czynności, która może usprawnić nasze życie, zmienić nasze nastawienie i pomóc nam osiągać więcej sukcesów i patrzeć na codzienność trochę pozytywniejszym okiem. I co najważniejsze – wcale nie musimy ćwiczyć dniami i nocami, by zauważyć różnicę: dużo ważniejsza od częstotliwości jest regularność!

A może Wy zauważyliście jakieś pozytywne aspekty po rozpoczęciu treningów? Jeśli tak, koniecznie podzielcie się nimi w komentarzach 🙂

Dołącz do mnie na FACEBOOKU INSTAGRAMIE po dodatkową dawkę motywacji!

Napisane przez
Marta Hennig

Jestem trenerką, absolwentką AWF we Wrocławiu i byłym sportowcem. Założyłam tego bloga, by udowodnić, że fit może być każdy - niezależnie od wieku i grubości portfela.

Zobacz wszystkie artykuły
Napisane przez Marta Hennig

Chcesz być fit?

MAM COŚ DLA CIEBIE!


Na moim kanale youtube znajdziesz treningi, zestawy ćwiczeń na konkretne partie ciała, zdrowe przepisy, pomysły na jadłospis na cały dzień, porady dotyczące bycia fit oraz wiele, wiele więcej!
I to wszystko za darmo!