• Szukaj

Siłownia vs. ćwiczenia w domu – co jest lepsze i co wybrać?

W internecie ludzie już dawno podzielili się na dwa obozy: na tych, co nie widzą po sztangą i maszynami innego sposobu na trening i na tych, którzy od dźwięku upadającej sztangi dużo bardziej wolą swoją matę, dużą piłkę i ciężar własnego ciała. Więc dziś ostateczne rozwiązanie wiecznego konfliktu: siłownia vs. ćwiczenia w domu – co lepsze?

Ciągle spotykam się ze skrajnymi opiniami w internecie i bardzo mnie to denerwuje. Nie potrafimy nigdy mieć jakiegoś zdania pośrodku, tylko zawsze musimy stawiać się po jednym albo po drugim końcu obozu, np. „ciężary są świetne, a trening w domu jest zły”, albo „siłownia jest beznadziejna i tylko ćwiczenia w domu mają sens”.

Prawda jest taka, że oba treningi potrafią przynieść duże korzyści. I powinniście zadać pytanie, które nie brzmi „jaki jest lepszy?”, tylko „który z nich jest dla mnie?”.

TRENING W DOMU

Czasami dostaję pytanie: Marta, czy trening w domu jest dobry? Czy liczy się jako normalny trening?

I ręce mi opadają. A czym się różni trening w domu od treningu w plenerze czy na sali fitness? Niczym! Jeżeli robisz odpowiedni zestaw ćwiczeń, jeżeli rzeczywiście dajesz z siebie wszystko, to jesteś w stanie samym treningiem w domu wypracować genialne efekty. I tak, też jesteś w stanie spalić mnóstwo kalorii (dla niektórych osób to najważniejsza rzecz na świecie, więc mówię).

Trening w domu nie jest gorszy niż żaden inny trening. Zapamiętajcie!

Zalety:

  • można go zrobić w każdej chwili,
  • idealny dla początkujących, którzy wstydzą się wyjścia na siłownię,
  • niektórzy bardziej się motywują, gdy nie muszą nigdzie jeździć, a tylko rozwinąć matę,
  • różnorodność aktywności – możemy ćwiczyć zarówno jogę, jak i cardio, a na końcu dodać jeszcze tabatę,
  • wbrew pozorom, mimo tego, że nie mamy nadzoru, jest mniej kontuzjogenny niż siłownia,

TRENING W DOMU – DLA KOGO?

Ćwiczyć w domu może każdy – niezależnie od swojego poziomu zaawansowania. Najbardziej jednak polecam go poszczególnym osobom:

  • jeśli chcesz schudnąć lub po prostu być w formie, ujędrnić ciało,
  • jeśli masz problemy z motywacją,
  • jeśli nudzisz się szybko,
  • jeśli nie masz dużo czasu,
  • jeślli jesteś osobą początkującą lub średniozaawansowaną

Z treningiem w domu też można schudnąć! Odpowiednio dobrany zestaw i jedziemy. 🙂

Pamiętaj jednak, by nie popełniać podstawowych błędów:

  • nie ćwicz ciągle tylko jednego zestawu ćwiczeń;
  • staraj się kontrolować technikę ćwiczeń – np. w lustrze;
  • jeśli chcesz schudnąć z brzucha, nie katuj tylko brzuszków – to nie przyniesie spodziewanych efektów;
  • staraj się równomiernie ćwiczyć całe ciało.

SIŁOWNIA 

Mówiąc „siłownia” mam na myśl trening na ciężarach i maszynach.

Jeżeli podchodzimy do siłowni z głową, to jest ona dla każdego. Jednak ja nigdy nie polecam początkujących ćwiczeń z obciążeniem.

Dla kogo jest siłownia:

  • jeśli zależy ci na zwiększeniu masy mięśniowej,
  • jeśli motywuje cię trening na siłowni, a nie w domu,
  • jeśli lubisz obserwować swój progres,
  • jeżeli masz cierpliwość i jesteś w stanie zmusić się do kontroli techniki,
  • jeśli jesteś już długi czas aktywny i potrzebujesz nowego bodźca.

Żebyście nie mieli błędnej opinii po tym wpisie – na siłowni także można schudnąć. Pamiętaj jednak o kilku rzeczach:

  • nie zabieraj się za obciążenie, jeśli dopiero zaczynasz treningi. 90 % osób, które spotykam, źle wykonują podstawowe ćwiczenia. Dodając do tego obciążenie, nie dość, że robią nieprawidłowo, to na dodatek kończą z kontuzją,
  • pamiętaj, że bardzo często wydaje nam się, że trening siłowy spala więcej kalorii, niż jest to w rzeczywistości. 
  • na początku trenuj na całe ciało – nie na poszczególne partie,
  • przez pierwsze kilka treningów najlepiej, gdyby specjalista pokazał ci technikę wykonania ćwiczenia.

WYBIERZ COŚ DLA SIEBIE

Jako trener powiem wam jedno: im więcej różnych form ruchu w naszym życiu, tym lepiej. Nigdy nie ograniczajmy się do jednych ćwiczeń, czy jednego programu. Próbujmy nowych rzeczy, zmieniajmy treningi, mieszajmy je i czerpmy przyjemność z aktywności fizycznej! A zobaczycie, że idąc tą drogą osiągniecie najlepsze efekty i będziecie zdrowi jak ryba. 🙂 

Dołącz do mnie na FACEBOOKU i INSTAGRAMIE po dodatkową dawkę motywacji! 

Napisane przez
Marta Hennig

Jestem trenerką, absolwentką AWF we Wrocławiu i byłym sportowcem. Założyłam tego bloga, by udowodnić, że fit może być każdy - niezależnie od wieku i grubości portfela.

Zobacz wszystkie artykuły
Napisane przez Marta Hennig

Chcesz być fit?

MAM COŚ DLA CIEBIE!


Na moim kanale youtube znajdziesz treningi, zestawy ćwiczeń na konkretne partie ciała, zdrowe przepisy, pomysły na jadłospis na cały dzień, porady dotyczące bycia fit oraz wiele, wiele więcej!
I to wszystko za darmo!