• Szukaj

10 drobnych rzeczy, które możesz zrobić NATYCHMIAST, by poprawić swoje zdrowie (i być bardziej fit)

Wszyscy wiemy, że wprowadzenie zdrowego trybu życia to długi proces. Ale jednocześnie wszyscy też chcemy szybkich efektów i lubimy działać błyskawicznie – wtedy, kiedy akurat najdzie nas motywacja albo mamy trochę zapału. Mam więc dobrą wiadomość: oto 10 naprawdę drobnych rzeczy, które możesz zrobić OD RAZU i które sprawią, że będziesz zdrowszy, sprawniejszy i bardziej fit. Gotowi? Teraz już nie ma wymówek.

Niezależnie od tego, czy czujesz się gorzej, jesteś niezmotywowany, masz problem z ogarnięciem się albo masz wrażenie, że wypadłeś z rytmu – te drobnostki pomogą ci wskoczyć na właściwe tory i zadbać o siebie od razu. Wszystkie są bardzo proste do zrobienia, nie wymagają wiele czasu, nie są wielkimi zmianami – ale robią różnicę. Nie musisz robić wszystkich rzeczy z listy, ale gwarantuję, że nawet po jednej poczujesz się już lepiej: i właśnie o to chodzi! Jeśli potrzebujesz trochę motywacji do działania albo tego poczucia, że robisz coś zdrowego lub dobrego dla swojej sylwetki, spróbuj tych punktów, które przygotowałam poniżej. Ja często sięgam po takie „triki” i dzięki temu poprawiam swoje samopoczucie, a to z kolei pozwala mi działać dalej. 🙂

Pewnie – dla niektórych wszystkie te punkty to oczywistości, ale uwierzcie mi: w momencie, kiedy potrzebujecie po prostu poczuć się lepiej, to naprawdę działa. Nie musicie stosować magii, przejść na tajemniczą dietę ani obrócić życia do góry nogami, żeby poczuć różnicę!

#1 WSTAŃ I…

… odejdź na chwilę od kompa, telefonu czy innego sprzętu, na którym właśnie przeglądasz ten post. Wiem, że pewnie właśnie strzelam sobie w stopę, ale bardziej mi zależy na twoim zdrowiu niż na moim artykule. Po to jest ten blog! Dlatego bardzo Cię proszę – zrób to dla mnie i przyjmij pozycję stojącą. Poruszaj głową na prawo i lewo,  zrób kilka spięć łydek, wyciągnij się do góry unosząc dłonie, zrób skłon i… gratulacje! Właśnie poprawiłeś stan swojego zdrowia, bo badania pokazały, że jeśli robimy sobie regularne przerwy od długotrwałego siedzenia, zmniejszamy jego negatywne skutki.  Jeśli masz jeszcze chwilę, zainstaluj sobie apkę przypominającą o przerwach albo po prostu raz na jakiś czas pamiętaj, żeby ruszyć swoje cztery litery. 🙂

#2 ZRÓB SMOOTHIE
Nie ma chyba rzeczy, po której można czuć się lepiej, niż po porządnym smoothie. Ale nie takim na odwal z odżywki białkowej i banana – postarajmy się trochę bardziej!
przepis na smoothie bowl

Zróbmy ze smoothie pełnowartościowy posiłek, który odżywi nasze ciało, dostarczy odpowiedniej dawki makro i mikro składników, będzie świetnie smakowało i po którym – gwarantuję – poczujesz się jak najzdrowszy człowiek na świecie. Smoothie mają coś takiego w sobie 🙂 
Jeśli nie masz pomysłu na jakieś konkretny przepis, zerknij tutaj na dwie smoothie bowl: żółtą lub zieloną.

#3 ZAPLANUJ SWOJE TRENINGI
Masz kwadrans? Cudownie. Łap za kalendarz i zaplanuj treningi na najbliższy tydzień – razem z godziną ich wykonania. Zapisany plan z konkretną porą pozwoli Ci nie tylko bardziej się zmotywować, ale przede wszystkim dzięki temu unikniesz zastanawiania się co dzisiaj robić i ewentualnych pokus, żeby w ogóle odpuścić. Pamiętaj, że zawsze możesz też skorzystać z gotowych, darmowych planów treningowych, które dostępne są tutaj. 

#4 PÓJDŹ SPAĆ TROCHĘ WCZEŚNIEJ

Sen jest bardzo ważny nie tylko dla naszego zdrowia, ale także naszej sylwetki. Często bagatelizujemy nasze wysypianie się, bo trzeba przecież wcześniej wstać, żeby zrobić trening, zdążyć zjeść śniadanie, na spokojnie przygotować się do pracy… jeśli naprawdę chcesz zrobić coś błyskawicznego dla swojego zdrowia – po prostu idź dzisiaj wcześniej spać. Odłóż telefon, wyłącz Netflixa i najzwyczajniej w świecie połóż się w łóżku. Może brzmi to nudno, ale twoje ciało ci bardzo podziękuje.

#5 SIEDZIAŁEŚ DZISIAJ DUŻO? ZRÓB TEN TRENING

Jeśli czytacie tego bloga nie od wczoraj, to doskonale wiecie, że ciągle mówię o tym, jak siedzenie szkodzi naszemu zdrowiu! Jeśli siedziałeś dzisiaj dużo, poświęć 18 minut i zrób poniższy trening – jest specjalnie zaprojektowany dla osób, które siedzą sporo za biurkiem. Wiem, że najlepiej gdyby był to trening spalający 2000 kalorii i w jeden dzień modelujący pośladki, ale uwierz – nie o to chodzi. Taki ruch jest naprawdę ważny:

#6 WYGADAJ SIĘ

Zła dieta, brak ruchu, siedzenie czy brak snu to nie jedyne złe czynniki, z którymi powinniśmy walczyć. Kolejnym jest… stres. Bardzo często dusimy swoje nerwy w sobie, a to z kolei kumuluje się w naszym ciele, oddziałując nie tylko na postawę (zaokrąglone plecy, zamknięta klatka, spięty kark, bóle szyi) ale też na całą resztę (poziom hormonów, spowolnienie przemiany materii, problemy z żołądkiem).  Nie ma uniwersalnego sposobu na stres, każdy z nas reaguje inaczej na nerwowe sytuacje, ale jednym z najprostszych i najszybszych patentów jest wygadanie się zaufanej osobie. Może dla ciebie to drobnostka, ale dla twojego ciała chwila rozluźnienia to coś naprawdę pożytecznego. 

#7 WYJDŹ Z DOMU. NA DZIESIĘĆ MINUT.

Zawsze kiedy chcę się poczuć lepiej, wychodzę na chwilę z domu. Robię dwie rundki dookoła bloków, wdycham świeże powietrze i dopiero wracam do środka. Kolejny drobiazg, który może szybko poprawić humor i samopoczucie, a którego się nie docenia. Nie musisz poświęcać na to mnóstwa czasu, planować, stroić się. Po prostu ubierz buty, zarzuć coś na siebie i wyjdź na chwilę. Aha – i koniecznie zrób to bez telefonu! Taka chwila wytchnienia to dla układu nerwowego coś bezcennego.

#8 NALEJ SOBIE WODY (I JĄ WYPIJ)

W ciągu dnia często zapominamy o nawadnianiu. Jeśli ciebie też to dotyczy, to własnie w tym momencie kiedy to czytasz przerwij na chwilę i leć nalać sobie szklankę wody. Weź 5 dużych łyków – za mamę, tatę i Martę (haha, oczywiście żartuję, ale mam nadzieję, że wziąłeś te kilka łyków!). Połóż szklankę obok siebie i po skończeniu tego tekstu weź kolejne 5 łyków. Na zdrowie!

#9 LUŹNY KWADRANS? CUDOWNIE. POROZCIĄGAJ SIĘ!

Mimo tego, że doskonale wiemy, że rozciąganie jest ważne – trudno nam się do niego zmotywować. Jeśli też tak masz, to nie planuj tego – po prostu jeśli masz wolny kwadrans, wskakuj w wygodne ciuchy, rozgrzej się i zrób krótki zestaw. Wcale nie musisz próbować zrobić szpagatu przez godzinę, żeby działało – wystarczy te piętnaście minut i kilka takich zrywów w tygodniu, a twoja sprawność wskoczy na zupełnie inny poziom. Nie mówiąc już o tym, że po takiej króciutkiej sesji człowiek jest rozluźniony i odstresowany.

#10 USUŃ NEGATYWNYCH LUDZI ZE SWOICH PROFILI ONLINE
Śledzisz osoby, które wprawiają cię w zły nastrój, kompleksy, wyrzuty sumienia? Poświęć 10 minut i zrób porządki na swoich social mediach. Usuń osoby, które sprawiają, że czujesz się źle, odczuwasz presję, smutek albo które cię w jakikolwiek sposób dołują – nawet, jeśli są sławniejsze od Madonny, nie potrzebujesz ich w swoim życiu. Mamy już wystarczająco dużo presji, nerwów i żyjemy w świecie wygórowanych oczekiwań – po co sobie dokładać więcej?

CZASAMI WYSTARCZY KWADRANS

Widzisz, jakie te rzeczy są drobne? To szczególiki, które zajmują bardzo mało czasu, a które są w stanie zrobić ogromną zmianę i rzeczywiście wpłynąć na twoje zdrowie i sylwetkę. Nawet, jeśli uważasz je za oklepane – po prostu spróbuj! Co Ci szkodzi? A – i koniecznie daj znać w komentarzu co zamierzasz zrobić: zmotywujmy się tutaj razem. Czekam na Twój komentarz, a sama właśnie nalewam sobie wody i na chwilę wstaję, bo zasiedziałam się, pisząc ten tekst 🙂

 

Napisane przez
Marta Hennig

Jestem trenerką, absolwentką AWF we Wrocławiu i byłym sportowcem. Założyłam tego bloga, by udowodnić, że fit może być każdy - niezależnie od wieku i grubości portfela.

Zobacz wszystkie artykuły
Napisane przez Marta Hennig

Chcesz być fit?

MAM COŚ DLA CIEBIE!


Na moim kanale youtube znajdziesz treningi, zestawy ćwiczeń na konkretne partie ciała, zdrowe przepisy, pomysły na jadłospis na cały dzień, porady dotyczące bycia fit oraz wiele, wiele więcej!
I to wszystko za darmo!