Co się dzieje z twoim ciałem, kiedy w ogóle nie ćwiczysz?

Wszyscy na prawo i lewo wołają, że ruch to zdrowie – tylko nikt się nigdy nie zastanawia, dlaczego. Owszem, dobrze wiemy, że regularne ćwiczenia zapewniają ładną sylwetkę i mniejszy procent tłuszczu, ale… co tak naprawdę się dzieje z naszym ciałem, jeśli NIE ćwiczymy?

Ludzie często bagatelizują aktywność fizyczną. „A co niby zmieni w moim życiu codzienny spacer” – myślą sobie, jadąc autobusem do pracy. No właśnie, zmieni dużo. Bo ciało bez ruchu cierpi i zaczyna źle funkcjonować.

CO SIĘ DZIEJE Z TWOIM CIAŁEM, KIEDY NIE ĆWICZYSZ?

1. Oczywiście, pierwszą rzeczą jest magazynowanie większej ilości tłuszczu w organizmie – zwłaszcza, jeśli nie pilnujemy diety. Jednocześnie, jeśli  się nie ruszamy, mamy dużo mniej mięśni. I teraz prosta zasada – im więcej mamy mięśni, tym lepsza nasza przemiana materii i tym więcej możemy sobie zjeść bez konsekwencji (mówiąc bardzo dosłownie). Osoby niećwiczące nie mają zbyt wielkiej masy mięśniowej, co sprawia, że szybciej przytyją i będą miały większe skłonności do odkładania się tłuszczu. Co więcej – to, że ktoś jest szczupły i nie ćwiczy, nie znaczy, że jest zdrowy – takie osoby są często „skinny fat”  – mają mało jędrne, otłuszczone (ale szczupłe) ciała, co więcej, często borykają się z otłuszczeniem organów wewnętrznych – a to o wiele bardziej niebezpieczne dla zdrowia niż wystające boczki.

2.  Wolniejsza przemiana materii i niższe zapotrzebowanie kaloryczne. Im mniej ćwiczymy, tym mniej możemy sobie zjeść bez wyrzutów sumienia. Szybciej tyjemy, musimy bardziej uważać na dietę.

3. Twoje ciało jest bardziej narażone na choroby serca, nadciśnienie i cukrzycę. Badania udowodniły że już 2 tygodnie regularnych ćwiczeń zmniejszają ryzyko cukrzycy oraz regulują ciśnienie krwi. Poza tym, dzięki aktywności fizycznej serce lepiej pompuje krew i zmniejsza się prawdopodobieństwo zawału czy choroby wieńcowej. Badania przeprowadzone przez naukowców na Harvardzie wykazały, że w grupie mężczyzn, którzy biegali przez godzinę lub więcej każdego tygodnia z prędkością ok. 10 km/h ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca było mniejsze aż o 42 %, niż w przypadku osób, które nie uprawiają sportu. 42 procent!!

01

4.  Narażasz się na żylaki. Siedzący tryb życia, złe odżywianie i stojąca praca – nie da się lepiej zapracować na żylaki! Aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie nóg i pomaga lepiej pompować krew w organizmie, co usprawnia pracę żył i zapobiega zastojom – i nieestetycznym oraz niezdrowym żylakom.

5. Znacznie słabsza odporność. Osoby, które nie ćwiczą, są mniej odporne na wirusy i bakterie, częściej chorują.

6. Możesz mieć problemy żołądkowe. Brak ruchu negatywnie wpływa na procesy trawienne oraz może powodować długotrwałe zaparcia i problemy z wypróżnianiem.

7. Brak ruchu zwiększa ryzyko problemów ze snem. 

8. Problemy z życiem seksualnym. Kiedy ćwiczymy, wzrasta nasze libido, a panowie mają mniejsze problemy z erekcją. Osoby mało aktywne fizycznie często borykają się z problemami w łóżku, które można rozwiązać regularnym treningiem – nie trzeba faszerować się lekarstwami, ani sadzić lubczyku w ogródku.

9. Większa szansa na problemy ze stawami i ich zwyrodnienie. Naukowcy z Uniwersytetu Tufa w Bostonie udowodnili, że ćwiczenia siłowe mogą zapobiegać chorobom stawów, wzmacniać je i pomagać osobom, które mają z nimi problemy. Po 16 tygodniach regularnych ćwiczeń ból stawów u osób chorych zmniejszył się o 43 %.

77

10. Mniejsze szanse z rakiem piersi. Według badań, kobiety które regularnie ćwiczą i są chore na raka piersi mają o 50 % szans więcej na wyzdrowienie, niż kobiety, które unikają aktywności fizycznej.

11. Szybsza starość. Siedzący tryb życia sprzyja starzeniu się – nie tylko skóry (zmarszczki, obwisła skóra), ale także umysłu. Wysportowane ciało na starość = dłuższe życie, młody wygląd.

JAK ZACZĄĆ ĆWICZYĆ?

Po przeczytaniu tego pewnie niektórzy z was zadają sobie pytanie: dobra, to w takim razie jak zacząć ćwiczyć? Uwaga, odpowiadam: powoli. Nie zabieraj się z motyką na słońce. Zacznij od regularnych treningów 3 razy w tygodniu po 30 minut i jeśli ci mało, stopniowo zwiększaj czas ćwiczeń oraz ich częstotliwość. Nie wiesz, za co się zabrać? Te artykuły mogą Ci pomóc:

Jak zacząć ćwiczyć? Zestawy ćwiczeń i porady dla początkujących

Jak zacząć jeść zdrowo? Proste i tanie przepisy dla początkujących

Jak zacząć biegać? Podstawy

Czy schudnę od brzuszków? Czy ćwiczyć w trakcie okresu? Odpowiedzi na najczęstsze pytania

Jak zacząć od zera?

 

Nie możesz wziąć się za ćwiczenia? Sposoby na motywację i plan ćwiczeń

Jak zacząć regularnie ćwiczyć? Wideo

Jak dobrać ćwiczenia? Jaki trening wybrać?

Jakie buty wybrać na trening?