Jak dobrze wypocząć po treningu?

Dbanie o zdrowie, kondycję i sylwetkę to wbrew pozorom nie tylko dobre odżywianie i regularne treningi. To także zmiana różnych życiowych nawyków, o których wiele osób nie pamięta lub po prostu nie zdaje sobie sprawy. Wbrew pozorom, małe rzeczy mogą zrobić ogromną różnicę – na przykład sprawią, że twoje ciało będzie wyglądało jeszcze lepiej.

Mówiąc o wszystkich rodzajach treningów, zestawach ćwiczeń, aktywnym życiu często pomija się rolę odpoczynku. Wiem, że to brzmi dziwnie – bo jak leżenie na kanapie ma się wiązać z formą, kondycją i dobrym wyglądem? A jednak. Organizm, zwłaszcza taki, który intensywnie trenuje, musi mieć czas na regenerację, bo inaczej w końcu się zbuntuje.A jakie będą efekty? 

  • bóle mięśni
  • nocne skurcze
  • zły humor, rozdrażnienie
  • wahania nastrojów
  • słabsze wyniki, problemy z ukończeniem treningu (mimo, że trenujemy więcej, wydaje nam się, że z kondycją jest gorzej)
  • i najważniejsze: większe prawdopodobieństwo kontuzji, zwłaszcza naciągnięcia lub nawet zerwania mięśnia, które może doprowadzić do tego, że przez następny miesiąc nie będziemy mogli W OGÓLE ćwiczyć.

Już chyba rozumiecie, dlaczego tak ważny jest odpoczynek. Poza tym, tu nie chodzi tylko o aktywne życie:  w ciągu dnia mamy mnóstwo powodów do zmartwień i stresu, a to ostatnie, co oczywiste, wpływa na nasz organizm i to bardziej, niż nam się wydaje. Bóle żołądka, problemy ze zdrowiem, bóle głowy, rozdrażnienie, wilczy apetyt, brak koncentracji – to wszystko może być właśnie sprawką stresu.

JAK ODPOCZYWAĆ?

Jednych relaksuje ruch, innych – leżenie cały dzień w łóżku i oglądanie ulubionych seriali. Jeśli jednak jesteś w tygodniu dość aktywny fizycznie, warto sobie zrobić dzień przerwy (a jeśli już naprawdę nie potrafisz usiedzieć na czterech literach, wybierz spacer lub jogę).
Jak o siebie zadbać w trakcie dnia luzu?
  1. Pij dużo wody i jedz bardzo lekkie posiłki. To pomoże ci w utrzymaniu dobrego samopoczucia, a przy okazji odciąży żołądek. Preferowane potrawy gotowane, warzywa, chude mięso. Zjedz też jogurt naturalny – wspomoże twój brzuch w pracy.
  2. Odłóż pracę i obowiązki. Nawet, jeśli wszystko idzie świetnie to dwie rzeczy, które generują stres i napięcie w naszym ciele. Zrób dzień BEZ zaglądania do podręczników, do papierów z pracy i bez myślenia o klientach. Wyluzuj się.
  3. Przed relaksem posprzątaj dom. Serio. Wypoczywanie w zaniedbanym mieszkaniu nie jest zbyt przyjemnie, poza tym będziesz o tym myśleć.
  4. Wyłącz telefon w ten dzień albo wyłącz dźwięki, jeśli dobijają się do ciebie sprawy biznesowe, związane z pracą.
  5. Znajdź chwilę tylko dla siebie i wykorzystaj ją na własne, domowe SPA. Nie lekceważ tej części odpoczynku – warto zadbać o siebie i swoje ciało, a przy typowych zabiegach pielęgnacyjnych i rozluźniających, podświadomie zrelaksuje się cały twój organizm (łącznie z bolącymi, zmęczonymi mięśniami i zestresowanym mózgiem)
  6. Wygoń domowników 🙂

DOMOWE SPA – ODPOCZYNEK W DOMOWYM ZACISZU

Marzy mi się kiedyś w moim mieszkaniu taki kącik do odpoczynku ,ewentualnie wydzielona przestrzeń w łazience. Na razie jestem na wynajmowanym, więc ciężko coś zaaranżować, ale wyobrażam sobie zrobienie specjalnego miejsca na kosmetyki, puchate ręczniki i oczywiście zapachowe świeczki. Swoją drogą, samo przygotowanie takiego relaksującego dnia jest już świetną zabawą.
Jak zorganizować domowe SPA? Tutaj więcej porad: klik. 

 

Kiedyś kompletnie nie przykładałam wagi do tego, by się zrelaksować, co kończyło się tym, że byłam na granicy nerwicy i miałam kupę problemów związanych ze stresem. Teraz obowiązkowo po ciężkich dniach leżę, nakładam maseczką na twarz, maskę na włosy i staram się wyciszyć grając w Simsy albo czytając książkę. No, ewentualnie pisząc blogi.  🙂

JAK SIĘ ZRELAKSOWAĆ?

Kilka moich rad na totalne rozluźnienie:

  • Weź długą kąpiel oraz ciepło-zimny prysznic. Kąpiel najlepiej zostaw na koniec dnia – dodaj do niej sole do kąpieli, które relaksują i odstresowują. Zmienny prysznic przyda się każdej aktywnej osobie, żeby rozluźnić mięśnie i poprawić krążenie. Zmienny prysznic to także doskonały sposób na pozbycie się zakwasów czy poratowanie naciągniętego mięśnia.
  • UWAGA: jeśli macie genetycznie uwarunkowaną skłonność do żylaków, stojącą lub siedzącą pracę, macie ociężałe, zmęczone nogi, pod koniec prysznicu i kąpieli włączcie zimną wodę i powoli oblejcie obie nogi, zaczynając od pachwin i kończąc na stopach. Zwęży to naczynia krwionośne i usprawni przepływ krwi. Brzmi jak tortura, ale po dokonaniu tego nogi są cudownie lekkie, przestają być opuchnięte i zmęczone.
  • wybierz fajną, ciekawą książkę – najlepiej, żeby była lekka i przyjemna do czytania,
  • nałóż sobie maseczką na twarz nawet, jeśli zazwyczaj tego nie robisz – to świetny sposób żeby w ciągu pięciu minut poprawić sobie samoocenę i samopoczucie
  • zadbaj o włosy – dzień relaksu to idealny moment na nałożenie maski czy odżywki, którą trzeba dłużej trzymać
  • pamiętaj o dłoniach i stopach – na zmęczone stopy aktywnej dziewczyny dobre jest wymoczenie ich w jakiejś soli i posmarowanie dobrym kremem. Stopa w bucie do ćwiczeń często woła o pomoc, jest obdarta i zaniedbana. Biegaczki mają też problem pęcherzami. Warto się tym w końcu zająć i przestać odkładać na później.
  • Włącz muzykę!
Pamiętaj, aby nie lekceważyć odpoczynku, bo to może doprowadzić nie tylko do skumulowania się stresu, ale także do przemęczenia i przetrenowania organizmu, które potrafi być naprawdę poważne w skutkach. Odpoczynek to jeden z elementów zdrowego życia i jedna ze składowych treningu.
 
A Wy jakie macie skuteczne sposoby na relaks? 
 
Wpis powstał we współpracy z Westwing