zdrowe zamienniki cukru

Co jeść zamiast cukru? Zamienniki cukru od których nie przytyjesz

Cukier – wszyscy wiemy, że jest szkodliwy, ale często tak lubimy jego słodki smak, że nie jesteśmy w stanie się mu oprzeć. Zresztą – co to za życie bez ciast czy innych słodkości? Na szczęście na rynku coraz więcej jest zamienników cukru, które spokojnie mogą zastąpić nam białą truciznę i jednocześnie nie powodować problemów ze zdrowiem… i większej wagi.

Ja też strasznie lubię słodycze!

Zdaję sobie jednak sprawę, że uzależnienie od cukru (tak, to jest uzależnienie, moi drodzy) dotyka bardzo dużej ilości osób. Biały cukier jest naprawdę bardzo szkodliwy dla naszego organizmu, a my, chociaż niby zdajemy sobie z tego sprawę, to wcale nie traktujemy tego tak poważnie jak na przykład palenia papierosów czy picia alkoholu – a powinniśmy.

Czy potraficie sobie wyobrazić, że na jednego mieszkańca w Polsce rocznie przypada 40 kilogramów cukru? Wsuwamy średnio czterdzieści kilogramów tego białego, cukrowego narkotyku. Masakra!

CO ROBI CUKIER W ORGANIZMIE?

Pytanie może nie do końca poprawne, ale najczęściej zadawane przez ludzi, którzy zaczynają zdawać sobie sprawę, że pięć kawałków ciasta na raz albo szaleńcza ochota na coś słodkiego wcale nie jest normalna.

Cukier:

  • podwyższa poziom cukru we krwi i bardzo, bardzo często prowadzi do cukrzycy – nawet u osób szczupłych! To, że ktoś jest chudy, nie znaczy, że cukrzyca mu nie grozi. Jeśli wsuwa dużo słodyczy, ryzyko cukrzycy jest naprawdę spore.

  • zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na raka. Czy jeśli pomyślicie, że każdy batonik to większa szansa na nowotwór, na pewno byście go zjedli? Papierosy też zwiększają ryzyko raka i ludzie ich unikają, ale nikt nie unika wafelków.
  • sprzyja próchnicy – nie ma to jak rachunki u dentysty! Hurra!
  • znacznie obniża odporność
  • podnosi zły cholesterol i ciśnienie, może być jedną z przyczyn zawału 

To tylko kilka przykładów. Brzmi przerażająco, prawda? To może spytacie: to dlaczego cukier można normalnie kupić, a nie tak, jak w przypadku innych uzależniających używek – na dowód (alkohol, papierosy)?

Dlatego, że przecież cały świat przewróciłby się do góry nogami! Producentom to na rękę, że jesteśmy uzależnieni od cukru – dzięki temu kupujemy więcej. Jemy więcej. I znów kupujemy więcej. I tak w kółko. Obecnie cukier dodawany jest nawet do wędlin, serów czy chleba! 

ZAMIENNIKI CUKRU

Dobrze, ale co jeśli my naprawdę lubimy słodki smak? Jest wyjście z tej sytuacji – do tej pory powstało już naprawdę sporo zamienników cukru. Nie będę jednak tu mówiła o słodzikach, aspartamie i innych chemicznych substancjach, których wpływ na zdrowie jest kontrowersyjny (ponieważ są zarówno badania potwierdzające ich rakotwórczość, jak i zaprzeczające tej teorii).

Pokażę tutaj kilka zdrowych zamienników cukru i podpowiem, jak ja je kupuję, żeby było taniej. 🙂 Bo wiem, że na tym też Wam zależy, nikt tutaj nie chce się wykosztowywać.

To co, jedziemy!

KSYLITOL – uzyskiwany z drzewa brzozy i do tej pory, mój były ulubieniec.  W przeciwieństwie do zwykłego cukru, nie fermentuje w żołądku. Nie powoduje próchnicy jak cukier, a wręcz przeciwnie – pomaga utrzymać mineralizację zębów.  Ma 14-krotnie mniejszy indeks glikemiczny od cukru, co znaczy, że nie podnosi poziomu glukozy we krwi tak, jak to robi cukier. To bardzo ważna wiadomość, bo dzięki temu nie łapie nas nagły głód na słodkie, niespodziewany spadek energii i innego tego typu wątpliwe przyjemności.  To sprawia, że nie sprzyja też cukrzycy – kolejna dobra wiadomość 🙂 Jest też dużo mniej kaloryczny od cukru.

Wada: niektóre osoby mogą po ksylitolu poczuć, że ma on właściwości przeczyszczające. To niestety sprawa naprawdę mocno indywidualna – jedna osoba może zjeść całe ciasto, w którym była szklanka ksylitolu, a inna wypije herbatę z jedną łyżeczką i poczuje żołądkową rewolucję. Moja rada – po prostu wypróbować na sobie.

Cena ksylitolu to od 20 złotych za kilogram.  zamienniki cukru

MIÓD 

Miód jest uważany za superzdrowy zamiennik cukru, podczas gdy nie do końca tak jest. To znaczy: miód ma mnóstwo potrzebnych i wartościowych składników odżywczych, więc na pewno powinien znaleźć się od czasu do czasu w zdrowej diecie. Jeśli jednak chodzi o indeks glikemiczny i kaloryczność, to niestety miód jest w tym bardzo podobny do zwykłego cukru – więc bez szału.

Cena – ok. 35 złotych za kilogram.

STEWIA

Stewia to wyciąg z rośliny o tej samej nazwie, pochodzącej z okolic Paragwaju. Bardzo popularna, ale też ostatnimi czasy nieco kontrowersyjna. Wiadomo, że najzdrowsza jest w formie liści, a kompletnie niezalecane – w formie białych produktów, np. tabletek, ponieważ są one wysoko przetworzone. Od jakiegoś czasu pojawiają się głosy, że stewia wcale nie jest taka zdrowa, na jaką wygląda – badania przeprowadzane na szczurach wykazały jej negatywny wpływ na zdrowie, ale naukowcy nie określili jednak ostatecznej opinii nt. stewii.

Stewia nie ma kalorii, jest także tańsza, niż inne zamienniki cukru. Jest też słodsza od białego cukru, więc bardziej wydajna.

Cena: 100 g suszonych liści – ok. 14 złotych; w tabletkach (nie polecam) ok. 13 zł/250 tabletek

SYROP KLONOWY

Na punkcie syropu klonowego wariują w stanach, ja jednak uważam, że z nim jest jak z miodem – lepiej okazjonalnie, niż codziennie. Dlaczego? Syrop klonowy ma w sobie dużo dobrego (potas, magnez, wapń, witaminy z grupy B), ale indeks glikemiczny wcale nie jest niższy od cukru. Ma od niego mniej kalorii (cukier ok. 400 kcal/100 g, syrop – 270 kcal/100 g), ale z powodu wysokiego IG uważałabym z traktowaniem go jako idealny zamiennik cukru.

Cena: ok. 23 zł za 250 g

ERYTROL

Brat ksylitolu 🙂 Ma bardzo niski indeks glikemiczny i takie same właściwości co ksylitol, oprócz jednej… nie przeczyszcza, więc jeśli ktoś nie może ksylitolu, to jak najbardziej powinien spróbować sięgnąć po erytrol.  Ma bardzo mało kalorii (0,4 kcal na 1 gram, dla porównania – cukier to 4 kcal na 1 gram), a jest prawie tak samo słodki, jak zwykły cukier.

Cena erytrolu jest podobna do ceny ksylitolu – ok. 25 zł za 1 kg

JAK KUPOWAĆ ZAMIENNIKI CUKRU, ŻEBY BYŁO TANIEJ?

Dwie rzeczy: porównywarki cen i promocje oraz internet. Prawie nigdy nie kupuję zamienników stacjonarnie – są dużo droższe. Zawsze wiec korzystam ze sklepów internetowych. Zawsze też wpisuję nazwę produktu w kilka różnych wyszukiwarek cenowych i szukam najlepszej ceny – to zajmuje 5 minut, a pozwala oszczędzić 10 czy 20 złotych. Czasami taniej też wychodzi zamówienie czegoś po kilka sztuk, niż jednorazowo. Nauczcie się szukać okazji w sieci – często osoby pytają mnie gdzie kupuję ksylitol, w jakim sklepie – nie wiem! Kupuję w różnych, w zależności od tego, który ma teraz go taniej.

To są wszystkie zamienniku cukru, które na dzień dzisiejszy uważam za godne uwagi.  Mam nadzieję, że ten wpis Wam się przyda i pomoże Wam wybrać odpowiednik dla siebie 🙂 Jeżeli czujecie, że w jakiś sposób Wam pomogłam, możecie udostępnić lub polubić ten post – dzięki temu widzę, które posty podobają się najbardziej i jakie tematy częściej poruszać, żeby były dla Was przydatne 🙂

Standardowo jestem na FACEBOOKU, INSTAGRAMIE i snapie (codzienniefit).