• Szukaj

Dieta pod lupą: dieta 1000 kalorii

Dieta 1000 – 1200 kalorii – prosta, łatwa i przyjemna. Polega tylko na liczeniu ile kalorii spożywamy w ciągu dnia. Z pomocą kalkulatora i tabelek w ciągu dwóch dni jesteśmy w stanie nauczyć się, jak to sprawnie robić, a potem już jest tylko łatwiej. Wydaje się być idealna: bo przecież możesz jeść wszystko, byleby mieściło się w limicie.  Czy naprawdę jest skuteczna? I co ważniejsze: czy na pewno jest zdrowa?

Witajcie w cyklu – dieta pod lupą, w którym będę chciała możliwie rzetelnie opisać wam najbardziej popularne diety i dać znać, czy są zdrowe dla nas i naszego organizmu.

Wiecie, z dietami bywa kłopot. Zawsze znajdzie się ktoś, dla kogo okaże się skuteczna i nigdy nie odczuje żadnych złych skutków, więc będzie przekonany, że to jedyna słuszna i jednocześnie najlepsza dieta pod słońcem – jego prawo.

Jestem jednak zdania, że prawie każda dieta, nie licząc leczniczych, może szkodzić. Jak wiecie, jestem zwolenniczką złotego środka i zdrowego odżywiania, bez kombinowania w żadną stronę. Niemniej jednak każdy z nas jest inny, więc na każdego inaczej działa dany sposób żywienia.

NA CZYM POLEGA DIETA 1000 – 1200 KALORII?

Dieta 1000 lub 1200 kalorii (albo nawet mniej) jest stosunkowo prosta. Polega na tym, że jedząc posiłki liczymy kalorie i w ciągu dnia staramy się nie przekraczać określonego limitu. Zazwyczaj wybierając tą dietę, staramy się też jeść niskotłuszczowe, małokaloryczne produkty (kierując się zasadą, że im mniej kalorii mają dania, tym więcej możesz ich zjeść). Niektórzy jednak traktują dietę 1000 kcal jako wybawienie – bo uznają, że mogą jeść swoje ulubione słodycze i fast-foody, o ile te mieszczą się w limicie.

JAK TO DZIAŁA?

Czy ta dieta przynosi efekty? Spore. Dostarczamy ciału zdecydowanie ZBYT MAŁO kalorii, co powoduje, że chudniemy szybko, bo organizm próbuje żywić się zapasami, które ma – w tym też tłuszczem.  Tygodniowy ubytek masy to ok. 0,5 – 1 kilogram – przynajmniej na początku, kiedy tak naprawdę nie chudniemy, a tracimy wodę. Potem wszystko idzie coraz wolniej, ponieważ nasz organizm nie jest głupi i nie będzie dawał się głodzić – zaczyna zwalniać metabolizm.

Tak jak w przypadku Dukana, nasz organizm na takiej diecie prawie kompletnie nie ma energii do tego, by normalnie funkcjonować. 1000 kalorii u niektórych naprawdę niskich i szczupłych osób starcza jedynie na pokrycie wydatków energetycznych w momencie, w którym ciało kompletnie nic nie robi – tylko leży i funkcjonuje. W każdym innym przypadku nawet na to nie starcza, co sprawia, że dieta 1000 kalorii jest niebezpieczna i niezdrowa dla naszego organizmu.

Zanim zaczniesz się cieszyć, że znalazłeś wreszcie dietę cud dla siebie – doczytaj do końca. Może się okazać, że dieta 1000 – 1200 kalorii ma więcej wad, niż myślisz.

WADY I UWAGI

Kiedy słyszę, że ktoś poleca dietę 1000 – 1200 kalorii to od razu podnosi mi się ciśnienie. Czy są na niej efekty? Tak. Czy ma wady? MNÓSTWO.

– dieta 1000 – 1200 kcal to niemal pewne zagwarantowanie sobie niedoborów witamin i odpowiednich składników odżywczych. Nie da się zaspokoić ciała, jedząc tak mało – a to może powodować wszystkie dolegliwości związane z brakiem jakiejś witaminy, począwszy od bardzo lekkich, takich jak latanie powieki przy braku magnezu, jak i tych poważnych – jak nagle pojawiające się problemy z sercem z powodu braku żelaza czy problemy ze wzrokiem przy braku witaminy A.

– w większości przypadków, ta dieta kończy się efektem jojo i dwukrotnym przybraniem na wadze. Zwykle po osiągnięciu wymarzonej wagi ludzie nie wychodzą z diety, tylko wracają do normalnego jedzenia, myśląc, że będzie w porządku, a tu niespodzianka – ciało szybko nadrabia, bo dla niego dieta 1000 kalorii to po prostu zwykła głodówka. Gwarantuję, że odda z nawiązką to, co straciliście.

niesamowicie zwalnia metabolizm. Nasze organizmy nie są głupie. Kiedy zaczyna widzieć, że jedzenia brakuje i tak naprawdę jest w stanie permanentnego głodu, nasze ciało zaczyna odkładać każdy niewykorzystany posiłek prosto do tłuszczu, żeby było na czarną godzinę. Efekt? Jeśli tylko zaczniesz jeść więcej – tyjesz. Poza tym, mimo niskiej wagi, dalej jesteś otłuszczony. Uwaga: jeśli w przyszłości będziesz chciał zrzucić kilogramy, ze zwolnionym metabolizmem będzie to bardzo, bardzo ciężkie.

– pogarsza się stan skóry – cera robi się szara, pojawiają się pryszcze.

– jesteśmy na ciągłej głodówce, przez to ciało nie funkcjonuje tak, jak powinno, nie ma wystarczającej ilości energii, żeby pokryć swoje zapotrzebowanie.

– nie mamy energii. Ćwiczenia? Zapomnij. Może przez pierwsze dwa tygodnie jeszcze ci się uda, ale potem będzie coraz gorzej. Fizycznie nie jest możliwe, byś miał energię, skoro twojemu organizmowi brakuje nawet tej potrzebnej do pracy serca czy płuc.

– możemy bardzo poważnie zachorować. Taka głodówka niszczy całe ciało od środka. Osoby, które długo były na tego typu diecie odchudzającej, często mają problemy z żołądkiem, jelitami, trawieniem. Mogą pojawić się wrzody,  wymioty, choroby, które potem trzeba będzie leczyć przez lata.

I CO TERAZ?

Dietę 1000 – 1200 kalorii na pewno możemy zaliczyć do skutecznych, ale na pewno nie do zdrowych. Stosując ją igramy z własnym zdrowiem. Jeżeli koniecznie chcemy odchudzać się licząc kalorie, warto wyliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne i odjąć od tego 300 – 400 kalorii. Zadziała, a nie będziemy się głodzić. Jeśli chcesz poczytać o tym więcej, zobacz ten post: KLIK.

Napiszcie mi w komentarzach, jaką kolejną dietę mam wziąć pod lupę 🙂

Zapraszam na FACEBOOKA, INSTAGRAM I ASK.FM.

Napisane przez
Marta Hennig

Jestem trenerką, absolwentką AWF we Wrocławiu i byłym sportowcem. Założyłam tego bloga, by udowodnić, że fit może być każdy - niezależnie od wieku i grubości portfela.

Zobacz wszystkie artykuły
Napisane przez Marta Hennig

Chcesz być fit?

MAM COŚ DLA CIEBIE!


Na moim kanale youtube znajdziesz treningi, zestawy ćwiczeń na konkretne partie ciała, zdrowe przepisy, pomysły na jadłospis na cały dzień, porady dotyczące bycia fit oraz wiele, wiele więcej!
I to wszystko za darmo!