Te przekąski wspaniale sprawdzą się na domówce, na której chcemy jeść zdrowo, podczas oglądania filmu albo zwyczajnie do pochrupania w trakcie maratonu ulubionego serialu. Żegnajcie chipsy! Niektóre z tych przekąsek nie wymagają nawet przygotowania (tylko kupienia), inne wymagają chwili przygotowania. Mam nadzieję, że znajdziecie coś dla siebie. Jeśli chcecie, możecie napisać swoje pomysły na zdrowe, słone przekąski w komentarzach – na pewno się przydadzą!

1. Pikantne ogórki

Mój ostatni faworyt. Zrobiłam trzy słoiki, które rozeszły się od razu – nadają się na jakąś domówkę, do pogryzania przy filmie i do piwa. Tylko uwaga, bo są naprawdę ostre 🙂
Ogórki mogą stać w lodówce w zamkniętym słoiku nawet ponad miesiąc.

Składniki:
– ok. 3 kg ogórków gruntowych
– 2 łyżki soli
– szklanka octu
– 0,5 kg cukru
– 2 łyżeczki chilli
– główka czosnku

Przygotowanie:
Ogórki pokroić na cztery, wsadzić do dużego garnka albo miski i zasypać solą. Zostawić na całą noc. Rano zlać wodę z ogórków do garnka, dodać ocet i cukier i zagotować. Następnie zdejmujemy garnek z ognia, dodajemy czosnek, chilli i oliwę – no i ogórki. Zostawiamy na kolejną noc lub na 12 godzin. Potem włożyć do słoików i szczelnie zamknąć. Ja odczekałam jeszcze dzień i  dopiero próbowałam. Są niesamowite 🙂

2. Warzywa + sos

Kroimy ulubione warzywa i jemy maczając w sosie. Bardzo banalne, wiem, ale też tanie, zdrowe, szybkie do zrobienia i smaczne. Moje ulubione sosy, które podawałam tu już jakieś… MILIARD razy:
Sos jogurtowo-czosnkowy
3 łyżki jogurtu greckiego
2 łyżki keczupu
Kilka zmiażdżonych ząbków czosnku
Sól, pieprz, cukier (szczypta wszystkiego)
Mieszamy składniki dokładnie, odstawiamy na kilka minut do lodówki

Ostry sos pomidorowo-paprykowy
– 3-4 pomidory
– pół papryki
– keczup oraz jogurt grecki wg uznania (dodaję, kiedy sos jest za rzadki)
– pół łyżeczki chilli
– pieprz, sól, szczypta cukru
– ulubione przyprawy: ja dodaję np. bazylię, oregano, kminek

Paprykę i pomidory mielimy w blenderze czy czymś takim (zawsze mi się mylą nazwy, weźcie mi powiedzcie, jak się nazywa to do miksowania rzeczy z ostrzami?). Dodajemy przyprawy. Tyle 🙂

3. Kukurydza

Teraz kukurydze są bardzo tanie, więc przepis na czasie 🙂 Kukurydzę możecie jeść po prostu ugotowaną, lub spróbować przepisu na kukurydzę z chilli, którą znalazłam na Kwestii Smaku: klik.
Składniki:
– 2 kukurydze
– około 30 g masła
– sól morska i świeżo zmielony pieprz
– kawałek drobno posiekanej papryczki chili
– 1 łyżka posiekanej natki pietruszki lub kolendry
– 1 limonka, skórka i sok
 
Przygotowanie:
Nagrzać piekarnik do 190 stopni. Wymieszać roztopione masło z przyprawami, papryczką chilli, startą skórką limonki i natką pietruszki. Odwinąć liście kukurydzy, nasmarować kolbę mieszanką, zakryć liśćmi. Włożyć do naczynia żaroodpornego i piec przez ok. 20-25 minut. Przed podaniem skrapiamy sokiem z limonki.

4. Cukiniowe chipsy

Znalazłam ten przepis i jeszcze go nie próbowałam, ale z namysłem go tutaj umieszczam – bardzo chcę tego spróbować!
Składniki:
– 1 cukinia
– sól, pieprz i ulubione przyprawy
– główka czosnku (zmiażdżona)
– starty żółty ser – ilość wg uznania
Przygotowanie:
Pokroić cukinię w bardzo cienkie talarki (razem ze skórką). Rozgrzać piekarnik do 110 stopni. W misce wymieszaj przyprawy z czosnkiem, tartym serem i odrobiną oleju lub oliwy. Następnie wytocz (wytarzaj? :D) w tym talarki i ułóż równo na blasze przykrytej papierem do pieczenia. Piecz 1,5 godziny, po godzinie sprawdzając co 10 minut stan chipsów. Najlepiej jeść od razu po wyjęciu lub – jeśli jemy je dużo później – podpiec je przed zjedzeniem.

5. Jajka z awokado

Składniki:
– 1 awokado
– jajka (zależnie od ilości osób)
– sól, pieprz, sok z cytryny, przyprawy, które lubicie

Przygotowanie:
Gotujemy jajka na twardo. Studzimy, kroimy na pół. Rozgniatamy awokado, dodajemy przyprawy, mieszamy. Nakładamy na połówki jajek tak, jak nakłada się majonez. 🙂