Te przekąski wspaniale sprawdzą się na domówce, na której chcemy jeść zdrowo, podczas oglądania filmu albo zwyczajnie do pochrupania w trakcie maratonu ulubionego serialu. Żegnajcie chipsy! Niektóre z tych przekąsek nie wymagają nawet przygotowania (tylko kupienia), inne wymagają chwili przygotowania. Mam nadzieję, że znajdziecie coś dla siebie. Jeśli chcecie, możecie napisać swoje pomysły na zdrowe, słone przekąski w komentarzach – na pewno się przydadzą!

1. Pikantne ogórki

Mój ostatni faworyt. Zrobiłam trzy słoiki, które rozeszły się od razu – nadają się na jakąś domówkę, do pogryzania przy filmie i do piwa. Tylko uwaga, bo są naprawdę ostre 🙂
Ogórki mogą stać w lodówce w zamkniętym słoiku nawet ponad miesiąc.

Składniki:
– ok. 3 kg ogórków gruntowych
– 2 łyżki soli
– szklanka octu
– 0,5 kg cukru
– 2 łyżeczki chilli
– główka czosnku

Przygotowanie:
Ogórki pokroić na cztery, wsadzić do dużego garnka albo miski i zasypać solą. Zostawić na całą noc. Rano zlać wodę z ogórków do garnka, dodać ocet i cukier i zagotować. Następnie zdejmujemy garnek z ognia, dodajemy czosnek, chilli i oliwę – no i ogórki. Zostawiamy na kolejną noc lub na 12 godzin. Potem włożyć do słoików i szczelnie zamknąć. Ja odczekałam jeszcze dzień i  dopiero próbowałam. Są niesamowite 🙂

2. Warzywa + sos

Kroimy ulubione warzywa i jemy maczając w sosie. Bardzo banalne, wiem, ale też tanie, zdrowe, szybkie do zrobienia i smaczne. Moje ulubione sosy, które podawałam tu już jakieś… MILIARD razy:
Sos jogurtowo-czosnkowy
3 łyżki jogurtu greckiego
2 łyżki keczupu
Kilka zmiażdżonych ząbków czosnku
Sól, pieprz, cukier (szczypta wszystkiego)
Mieszamy składniki dokładnie, odstawiamy na kilka minut do lodówki

Ostry sos pomidorowo-paprykowy
– 3-4 pomidory
– pół papryki
– keczup oraz jogurt grecki wg uznania (dodaję, kiedy sos jest za rzadki)
– pół łyżeczki chilli
– pieprz, sól, szczypta cukru
– ulubione przyprawy: ja dodaję np. bazylię, oregano, kminek

Paprykę i pomidory mielimy w blenderze czy czymś takim (zawsze mi się mylą nazwy, weźcie mi powiedzcie, jak się nazywa to do miksowania rzeczy z ostrzami?). Dodajemy przyprawy. Tyle 🙂

3. Kukurydza

Teraz kukurydze są bardzo tanie, więc przepis na czasie 🙂 Kukurydzę możecie jeść po prostu ugotowaną, lub spróbować przepisu na kukurydzę z chilli, którą znalazłam na Kwestii Smaku: klik.
Składniki:
– 2 kukurydze
– około 30 g masła
– sól morska i świeżo zmielony pieprz
– kawałek drobno posiekanej papryczki chili
– 1 łyżka posiekanej natki pietruszki lub kolendry
– 1 limonka, skórka i sok
 
Przygotowanie:
Nagrzać piekarnik do 190 stopni. Wymieszać roztopione masło z przyprawami, papryczką chilli, startą skórką limonki i natką pietruszki. Odwinąć liście kukurydzy, nasmarować kolbę mieszanką, zakryć liśćmi. Włożyć do naczynia żaroodpornego i piec przez ok. 20-25 minut. Przed podaniem skrapiamy sokiem z limonki.

4. Cukiniowe chipsy

Znalazłam ten przepis i jeszcze go nie próbowałam, ale z namysłem go tutaj umieszczam – bardzo chcę tego spróbować!
Składniki:
– 1 cukinia
– sól, pieprz i ulubione przyprawy
– główka czosnku (zmiażdżona)
– starty żółty ser – ilość wg uznania
Przygotowanie:
Pokroić cukinię w bardzo cienkie talarki (razem ze skórką). Rozgrzać piekarnik do 110 stopni. W misce wymieszaj przyprawy z czosnkiem, tartym serem i odrobiną oleju lub oliwy. Następnie wytocz (wytarzaj? :D) w tym talarki i ułóż równo na blasze przykrytej papierem do pieczenia. Piecz 1,5 godziny, po godzinie sprawdzając co 10 minut stan chipsów. Najlepiej jeść od razu po wyjęciu lub – jeśli jemy je dużo później – podpiec je przed zjedzeniem.

5. Jajka z awokado

Składniki:
– 1 awokado
– jajka (zależnie od ilości osób)
– sól, pieprz, sok z cytryny, przyprawy, które lubicie

Przygotowanie:
Gotujemy jajka na twardo. Studzimy, kroimy na pół. Rozgniatamy awokado, dodajemy przyprawy, mieszamy. Nakładamy na połówki jajek tak, jak nakłada się majonez. 🙂

  • Te ogórki robi moja mama i często zjadam słoiczek jak oglądam filmy… 😀

  • Ula

    może obtocz? 😀 pomysły na przekąski jak najbardziej mi się podobają, ale staram się miedzy posiłkami nic nie jeść, więc jak na razie to nie dla mnie 🙁

  • Świetne pomysły, przydadzą się na wieczór filmowy 🙂

  • U mnie sprawdzają się pokrojona na słupki lub cienkie plastry marchewki i/lub jabłka 😀

  • Anonymous

    a można takie ogórki zawekować na zimę? D.

  • tak!!! i ogólnie wszystkie pieczone warzywa 🙂

  • Anonymous

    Marta o której kończysz jeść?

    • Zależy o której się kładę. Teoretycznie 2 godziny przed snem. 🙂

  • a te ogórki smakują mniej więcej jak kiszone/konserwowe czy zupełnie inaczej?

    • hm.. dla mnie inaczej. Są po prostu chrupiące i bardzo ostre, trudno mi porównać do czegoś konkretnego ten smak 🙂

  • Ja najbardziej lubię przegryzać wafle ryżowe 😉 Mam wrażenie, że coś w ich składzie uzależnia :)))

  • Pawel

    A ja mam pytanie z innej beczki. Ponieważ nie jestem obeznany w temacie – chciałbym wiedzieć, gdzie mogę robić sobie takie przejrzyste notatki podobne do tych jakie znajdują się na blogach. Jak na tej stronie przykładowo. Nie chcę zakładać bloga, tylko chcę sobie uporządkować pewne rzeczy, pododawać zdjęcia aby było to przejrzyste, łatwe i szybkie w obsłudze. Może jakiś program? Czy możecie coś polecić. Ponieważ notatki w wordzie, albo chmurze google są dość monotonne i mało atrakcyjne.