To właśnie w porze drugiego śniadania jemy najgorzej – kupując i jedząc słodkie bułki czy wafelki zamiast zdrowego, porządnego posiłku. Dziś pokażę wam kilka moich pomysłów na drugie śniadanie, które możecie zabrać do pracy albo szkoły. Uwaga – śmierć drożdżówkom!
Jestem jedną z tych osób, które jedzą małe śniadanie i trzy godziny później umierają z głodu, czołgając się po uniwersyteckiej podłodze. Z tego powodu porządne drugie śniadanie to dla mnie mus – poświęcam więc jego przygotowaniu trochę uwagi. Oczywiście, istnieje masa przepisów i pomysłów na fajnie wyglądające, smaczne i zdrowe drugie śniadanie – ja wybrałam te, które najszybciej się przygotowuje, które najbardziej mi smakują i które – moim zdaniem – są najlepsze do zjedzenia między 10 a 15.

Jeśli masz mało zajęć, wystarczy owoc i mała przekąska – w domu przecież zjesz obiad. Jeśli jednak czasami masz zajęcia od rana do wieczora, albo po prostu pracujesz na etat, to przyda się coś bardziej treściwego i zdrowszego niż popularna słodka bułka i jogurt, który często z prawdziwym jogurtem nie ma nic wspólnego.

Uwaga: wybrałam przepisy, które może nie powalają na kolana pomysłowością, ale są tanie. To też dla mnie, jako studenta, ważne. Przecież robię drugie śniadanie prawie codziennie – nie mogę wydawać na to nie wiadomo ilu pieniędzy!

#1 POWRÓT DO DZIECIŃSTWA

pomysły przepisy sposoby na zdrowe drugie śniadanie lunch do pracy szkoły dietetyczne niskokaloryczne zdrowe smaczne kanapki
 
 
Nie ukrywajmy – kanapki to najszybszy, najtańszy i najprostszy sposób na pełnowartościowe śniadanie – o ile tylko dobrze je skomponujemy. Ja na zajęcia zazwyczaj zabieram kanapki z chleba razowego lub żytniego z szynką z indyka lub z kurczaka i w otoczeniu warzyw: pomidora, papryki, sałaty i kiełków. Tylko uwaga: nie warto robić sobie sterty kanapek, bo tylko napakujemy się węglowodanami i – jeśli tak jak ja jecie produkty żytnie i razowe – zapchamy błonnikiem, zwłaszcza, jeśli zapomnimy o piciu wody.
 
Na zwykły dzień zajęciowy wystarczy jedna kanapka + owoc. Świetnie sprawdzi się tu mój ukochany banan (który dodaje energii i nie „leży” w żołądku). Nie polecam jabłek, ponieważ pobudzają apetyt – a nie ma chyba nic gorszego niż niesamowity głód i burczenie brzucha na zajęciach, kiedy do obiadu zostało jeszcze kilka godzin.
 
Moje propozycje na zestaw śniadaniowy z kanapką:
 
chleb żytni/razowy + szynka z piersi kurczaka/indyka + sałata, pomidor, papryka, kiełki
 
chleb żytni/razowy + ugotowane na twardo jajko + rzodkiewka i kiełki
 
chleb żytni/razowy + twarożek własnej roboty (pół kostki półtłustego twarogu + 2-3 łyżki jogurtu greckiego, sól, pieprz, pokrojona na drobno cebula + rzodkiewka i kiełki
 
Do tego jakiś owoc, na przykład:
2-3 mandarynki
banan
pokrojona pomarańcza w pojemniczku
pokrojony grejpfrut w pojemniczku
 
I oczywiście butelka wody niegazowanej.
 

#2 MIESZAJ I JEDZ

musli muesli pomysły przepisy sposoby na zdrowe drugie śniadanie lunch do pracy szkoły dietetyczne niskokaloryczne zdrowe smaczne kanapki
 
 
Dobrym pomysłem na drugie śniadanie jest też coś w rodzaju musli/owsianki. Ja niestety nie jem tego typu rzeczy – nienawidzę mleka! – ale wiem, że większość ludzi to lubi, więc proszę bardzo 🙂
 
Musimy zaopatrzyć się w przynajmniej dwa – a najlepiej trzy – pojemniczki. Jeden na jogurt naturalny lub naturalny typu greckiego, drugi na naszą mieszankę musli (którą najlepiej zrobić samemu, nie kupujcie broń Boże gotowych, bo to sam cukier) i trzeci na owoce. Jak się domyślacie, wszystko mieszamy ze sobą tuż przed zjedzeniem. 
 
To dość lekkie drugie śniadanie, więc pasuje raczej dla osób, które mają mało zajęć.
 

Nie lubisz mnie jeszcze na facebooku? Kliknij lajka i dowiaduj się o wszystkich nowych wpisach na blogu oraz otrzymuj nowe przepisy razem ze zdjęciami 🙂

 

#3 SMACZNY ZAWIJAS

Mam wrażenie, że w naszym kraju tortilla uważana jest za coś ciężkiego i w stylu fast-foodu. Niepotrzebnie: owszem, gotowe placki posiadają w składzie chemię, ale można sobie uszykować je samemu, w dodatku z mąki lepszego typu.
 
Tu macie jeden z przepisów na placek: klik
Uprzedzam jednak, że trudno jest je zrobić – albo ja mam dwie lewe ręce – mi się rozwalały, były za cienkie albo za grube. Dla własnej wygody wolę czasami zjeść kupne placki – sprawdzając wcześniej skład i wybierając te najmniej przetworzone.
 
tortilla wrap pomysły przepisy sposoby na zdrowe drugie śniadanie lunch do pracy szkoły dietetyczne niskokaloryczne zdrowe smaczne kanapki
 
 
Moje pomysły na farsz do tortilli:
kawałki grillowanego/smażonego na teflonie bez tłuszczu kurczaka/indyka + sałata, pomidor, ogórek, papryka, kiełki
 
podsmażone mięso mielone z ostrą papryką (przyprawą) i uduszone z pomidorami z puszki (przed nałożeniem na placka odsączamy!), z ciemną fasolą, kukurydzą, świeżymi pomidorami i papryką
 
zwykła szynka drobiowa z warzywami: sałata, ogórek, pomidor, papryka, kiełki – słowem, do wyboru.
 
Do tortilli potrzebny jest sos! Przecież nie będziemy jadły tego na sucho 🙂
Mój ulubiony to sos czosnkowy (pasujący do farszu numer 1 i 3): parę łyżek jogurtu greckiego, sól, pieprz, szczypta cukru, łyżka keczupu, dwie-trzy przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku..
Do farszu numer dwa przyda się sos pomidorowy.
 
Bez obaw – te sosy nie są kaloryczne, ale są bardzo zdrowe!
Oczywiście sos trzymamy w innym pudełeczku i polewamy tuż przed zjedzeniem.

#4 ZIELONO MI

tortilla wrap pomysły przepisy sposoby na zdrowe drugie śniadanie lunch do pracy szkoły dietetyczne niskokaloryczne zdrowe smaczne kanapki sałatka
 
 
Idzie wiosna – zakładam, że nie będzie nam się już chciało jeść ciężkich rzeczy. Fajnym drugim śniadaniem na uczelnię/do pracy jest prosta sałatka 🙂 Dodając jakiś główny składnik mamy pewność, że się tym najemy.
 
Kawałki grillowanego/smażonego bez tłuszczu kurczaka + sałata + pomidor + ogórek + papryka + osobno lekki sos typu winegret (ja robię z jedną łyżką oliwy i reszta to woda).
 
Kawałki sera feta + sałata + pomidor + papryka + lekki sos typu winegret
 
Gotowane jajko + sałata + ulubione warzywa + sos czosnkowy z poprzedniego akapitu
 
Tuńczyk z puszki (odsączony) + sałata + ew. jajko + ulubione warzywa + sos winegret
 
 
To są moje ulubione pomysły na drugie śniadanie. Jak mówiłam – nie są odkrywcze, ale są zdrowe i tanie, a to dla mnie najważniejsze. Jeśli macie jakieś inne przepisy – dajcie znać w komentarzu, może je dopiszemy? (oczywiście jak je wypróbuję! :))
  • Zazwyczaj na drugie śniadanie zabieram sałatkę albo owoce 🙂 Ciekawy pomysł z tortillą będę musiała kiedyś spróbować .

  • 1.Jaglanka/kasza pęczak gotowane na bulionie lub wodzie. Do tego warzywa. Ser/mięso.(albo i owoce-o wiele zdrowsze od musli z jogurtem;) Orzechy czy też pestki dyni.

    2.Naleśniki. Omlet.

    3. Po prostu wpakować w pudełko obiad -ryż-kurczak-brokuł wymiatają

    4. Zapakować domowe zdrowe ciacho np. marchewkowe albo dyniowe(na mace żytniej/razowej/ryżowej/jaglanej czy też brownie z kaszy 🙂

    5. Masz termos? Chlust do niego zupę czy też…owsiankę 😀
    I podzielam ostatnimi czasy zamiłowanie do bananów.

    • A i pokrojone owoce-dodałabym pokrojone warzywka-one zapychają lepiej niż owoce

  • Anonymous

    Hmm- kto kroi pomarańcze i grejpfruty? 😉 Pomysł z tortillą całkiem fajny. Trochę ciężko mi uwierzyć, że komuś chciałoby się taszczyć trzy pojemniki z produktami, które po drodze moga zrodić niezle kuku naszej torebce i jej zawartości żeby móc w czasie pauzy zjeść płatki z mlekiem…. No proszeee

    • A ja do pracy zawsze zabieram dwa lub trzy pojemniki 🙂 co prawda nie na płatki z mlekiem, ale lubię mieć mnóstwo zdrowych przekąsek, które nie zawsze da się zmieszać razem. 🙂

    • Anonymous

      a pojemniki nosi się w osobnej reklamówce a nie w torebce i wtedy nasza torebka nie otrzyma od nas „kuku”

  • Czekałam na ten wpis 🙂 Oczywiście się nie zawiodłam, jest świetny! W ostatnim czasie już zwykłe kanapki mi się znudziły i szukałam jakiś ciekawych pomysłów. Dodatkowo staram się lepiej odżywiać, dlatego sklepik szkolny omijam szerokim łukiem bo jak wiadomo masa tam niezdrowych rzeczy. Na pewno skorzystam z twoich pomysłów, bardzo spodobał mi się ten z tortillą – takie coś nowe i pyszne do szkoły. Wielkie dzięki!

    Ps. Mam nadzieję, że od czasu do czasu będziesz dorzucała jakieś nowe pomysły na zdrowe śniadanka. 😀

  • Ja w trakcie studiów uzależniłam się od wrapów 🙂 Najlepiej z domowej roboty hummusem, awokado i drobiową wędliną!

  • Ja mam ogólnie straszny problem z jedzeniem na uczelnię bo nie jem kanapek ale ostatnio na szczęście ostatnio mogę wrócić na mieszkanie by zjeść coś między zajęciami więc rzadko coś ze sobą biorę. Jeżeli już coś zabieram to biorę warzywa lub jogurt z owocami.

  • Oia

    U mnie to inaczej wygląda, bo biorę i drugie śniadanie (zawsze jabłko w składzie : )) i obiad ze sobą. Ale mi się i tak przydadzą twoje pomysły, bo bardzo fajne są.

  • Anonymous

    Ja często jako małą przekąskę biorę „swój” jogurt- wrzucam do blendera kefir lub maślankę, płatki owsiane, siemię lniane, jakiś owoc (najczęściej banana) i mam pyszny oraz sycący jogurt:).
    Poza tym często robię sałatkę z pieczonej piersi kurczaka, warzyw na patelnię (można je też ugotować, ja jednak wolę smażone) oraz kaszy gryczanej. Czasami kaszę zamieniam na ryż.
    Poza tym też biorę ze sobą sałatki, a gdy już zupełnie nie mam pomysłu, to sięgam po bułkę (albo jak się stęsknię za pieczywem, bo na co dzień ograniczam gluten)

  • Jaka szkoda, że właśnie zjadłam obiad, bo narobiłaś mi smaka na zdrową przekąskę xD Jabłko pobudza apetyt i polecasz banana? Wow nie wiedziałam! Ja codziennie zabieram ze sobą jabłko xD Od gimnazjum jem w szkole, w trakcie zajęć jabłko xD

  • Anonymous

    co do sałatek to uwielbiam po prostu pomidory z fetą <3 ALE ten 1 przepis nie jest do końca dobry, bo nie powinno się jeść pomidora z ogórkiem! http://www.doz.pl/newsy/a217-Dlaczego_lepiej_nie_laczyc_pomidora_z_ogorkiem tu masz wytłumaczone dlaczego 😉

    • Wiem, że nie można, ale czasami trzeba być #yolo. A tak na serio – uważam, że nie ze wszystkim trzeba się katowac, ludzie jedzą od dawna pomidory z ogórkiem i żyją 🙂 Trzeba chyba znaleźć złoty środek :
      Pozdrawiam!

    • Pomidor i ogórek jakoś zawsze dla mnie szły w parze, szczególnie w sałatce 😉

      Przydatny wpis, zawsze miałam problem co ze sobą zabrać 😉

  • Uwielbiam sama robić tortillę z mąki pełnoziarnistej – a dodaję duszone warzywa typu papryka, pieczarki, kukurydza, fasolka i kurczaczka 🙂 dodatkowo trochę szpinaku i jest jedzenie idealne 🙂 zamierzam też niedługo dać przepis na blogu 🙂

  • Uwielbiam bakalie ze smoothie wszelakiego rodzaju. Fakt, to już będzie ciężko nam zabrać gdziekolwiek, a szkoda, bo to wyborne. Poza tym, to często robiłam ten błąd, jedząc jabłko o 9 i do 12 myślałam tylko o jedzeniu, zdecydowanie lepszą alternatywą są banany, czy borówki. No a w czerwcu oczywiście truskawki 🙂

  • dzelky

    moge przepis na tortille? 🙂

  • Basia Majcher

    To chyba nie chodzi o to czy sie przeżyje tylko o to, ze ogórek zabija witamine C zawarta we wszystkich warzywach a nie tylko w pomidorze i dlatego powinno sie go jeść osobno 🙂 podobno nawet kilka plasterków ogórka w sałatce neutralizuje cała witaminę C w niej zawarta wiec sałatka o ile w smaku bedzie pyszna to bez witamin :/

    • Ten komentarz jest sprzed dwóch lat temu 🙁

    • Beata

      Przed dodaniem ogórka dodaję oliwy mieszam i już nie zabiera witaminek pomidorkom
      Beata

  • k

    blog super! ale mam jedną uwagę: kurczak do wszystkiego?!? przecież to chemia w najgorszej postaci (bakterie, antybiotyki, sterydy, hormony stresu i tuczenia, azotany, o nieetycznym chowie przemysłowym nie wspomnę). kawałek piersi z kurczaka tu, szynka z indyka tam… mnożąc to przez 365 dni w roku… tragedia 🙁

    • kurczak jest łamany przez indyka. Ten post był pisany dwa lata temu 🙂 W mojej diecie przeważa teraz – jeśli już – mięso z indyka oraz ryby.

  • Zamiast tortilli możesz zrobić po prostu naleśnika – u mnie się zawsze sprawdzał :).
    Biedronka ma czasem w ofercie takie kubki na musli, gdzie dół ma żel chłodzący w ściankach i przeznaczony jest na jogurt, a na górze ląduje musli – dołączona jest łyżeczka. Świetny wynalazek (choć łyżka jest naprawdę beznadziejna).

  • unicornxxx

    Czyli jeśli biorę na 6-7 godzin szkolnych kanapkę to warto dorzucić jeszcze owoc? I jeżeli biorę sałatkę może to być sałata lodowa lub mix sałat z Biedronki?

  • Olka

    Dziéki Marta, jestes wielka (pomimo malutkich rozmiarow :))! Trafilam na té stroné przypadkiem i jestem wielká fanká Twoich pored, tekstow i treningów. Mam dla Ciebie questa w kwestii przepisowej: moglabys proszé wrzucic jakies ciekawe pomysly na fit przepisy (uwaga) bez uzycia piekarnika? W obecnym mieszkaniu nie posiadam tego urzádzenia i niejako jestem skazana tylko na gotowanie, duszenie i wszelkie dania jednogarnkowe (smazenie odpada). Tak mi brakuje pieczonych chipsow z jarmuzu czy pieczonej cukinii :(( Planujé zakupic grilla elektrycznego, co by rozszerzyc wachlarz opcji, ale poki co bieda z nedza, a pomysly sie kurcza ! Dziekuje z gory 🙂

  • Ziaja

    Ja natomiast mam problem z nalesnikami/tortillami wlasnej roboty – ciasta zawsze wychodzi na min 5-10, a zjem maksymalnie 2-3. Czy przyrzadzone w domu nalesniki/tortill e mozna zamrazac i odmrozic np. 2-3 tyg pozniej?

  • Kasia Ko

    Zdecydowanie dodam do tego coś jeszcze http://musli4u.pl/
    Dlatego ze macie tutaj samo zdrowie, zero cukru. Dodając naturalnego jogurtu macie pełnowartościowe i zdrowe jedzenie.

  • Magda

    ja lubię zabierać kaszę jaglaną zmieszaną z jogurtem naruralnym z pomarańczą lub mandarynką 🙂 owoce puszczają sok i smakuje super.

  • Gośka

    Fajne są też takie przekąski, na chwilę hamują głód, wcale nie muszą być nie zdrowe. Wręcz przeciwnie przekąska powinna być zdrowa i pożywna np. taki Baton Warszawski opisany na kcalmar blog , na pewno będzie lepszy niż tradycyjny naszpikowany cukrem i różnymi E składnikami czekoladowy batonik 🙂 Mała zmiana, ale znacząca 🙂